Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

ΦΤΕΡΟΥΓΙΣΜΑΤΑ - ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΝΑΣ ΓΚΑΒΕΛΑ

Διάρκεια Έκθεσης: 25/06/2012 έως 16/07/2012


Η Γκαλερί της Έρσης την Δευτέρα 25 Ιουνίου 2012, 8.00 μμ εγκαινιάζει την ατομική έκθεση ζωγραφικής της Έλενας Γκαβέλα με τίτλο ׃

 

‘’ φτερουγίσματα ‘’

 

ΧΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΤΕΡΟΥΓΙΣΜΑΤΑ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΣΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΑΣ ΓΚΑΒΕΛΑ  

 

του Χάρη Καμπουρίδη

 

Ξεχωριστές, ζωγραφικές ικανότητες, αλλά ταυτόχρονα και άσκηση και πείρα χρειάζεται η ακουαρέλα, εξπρεσιονιστικό, με κορυφαίους καλλιτέχνες στις τάξεις της. Πολύ πριν την ιστορική εμφάνιση του αφηρημένου εξπρεσιονισμού στην ελαιογραφία, η ακουαρέλα είχε ήδη καθιερώσει την επιφάνεια ως πεδίο αυτόνομης έκφρασης, όπου η κάθε πινελιά είναι μια μικρή περφόρμανς με κινήσεις μη-αντιστρεπτές και με θέμα που ως σύλληψη-έννοια προϋπάρχει στο νου του ζωγράφου αλλά ως εκτέλεση πραγματοποιείται με τη δική του σχεδιαστική σφραγίδα. Από την ακουαρέλα εμπνεύστηκε ο Γ.Μπουζιάνης την ελαιογραφία του ελευθερία, με ακουαρέλα απέδωσε τη διαφάνεια του θεάματος ο Π.Τέτσης.

 

Η Ελενα Γκαβέλα δεν προέρχεται από την ελληνική εικαστική σχολή, αφού σπούδασε και εργάσθηκε στο Βελιγράδι και στη Βιέννη, ωστόσο ζει εδώ πολλά χρόνια και η συνάντηση με το ελληνικό φως είναι όπως φαίνεται ιδιαίτερη δημιουργική. Τα έργα της είναι κυρίως ακουαρέλες, αλλά και λάδια τα οποία προεκτείνουν στον μουσαμά τις υδατογραφικές μορφοπλαστικές διατυπώσεις της. Επιφάνειες φαρδιές, γρήγορες πινελιές που απλώνουν το αραιωμένο χρώμα και σχηματίζουν τα κεντρικά θέματα, πουλιά συνήθως, αλλά και τοπία, όσο και ανθρώπινες φιγούρες παλιότερα. Η ζωγράφος κινείται με ταχύτητα στην επιφάνεια, περιγράφει με επιγραμματικές πινελιές βασικά στοιχεία της φόρμας, έτσι που αυτή μοιάζει να γεννιέται μέσα από το αφηρημένο περίβλημα τριγύρω και σα να βρίσκεται σε διάλογο μαζί του. Σχεδιαστική ικανότητα ισχυρή στην απόδοση της αναγνωρισιμότητας του θέματος αλλά και χρωματική ευαισθησία στους συνδυασμούς τονικοτήτων, συνδυάζονται σε σειρά έργων που απευθύνονται στο βλέμμα του θεατή και τον ελκύουν στον κόσμο τους. Έχει κανείς την αίσθηση ότι οι πινελιές της ζωγράφου είναι σαν τα φτερουγίσματα των πουλιών που απεικονίζει, ταχύτατα αλλά και στοχευμένα στην διατύπωση της κεντρικής φόρμας.

 

Ο εικαστικός αυτός κόσμος δραστηριοποιείται και στις ελαιογραφίες της Γκαβέλλα, με τις εξπρεσιονιστικέςς πινελιές να διαμορφώνουν επίπεδα χρωμάτων σε διάλογο και το ζωγραφικό είδος παλιό όσο και σύγχρονο, απεικονιστικό σχεδιαζόμενο κεντρικό θέμα να σβήνει μέσα τους η, αντίστροφα, να ξεπροβάλλει. Στέρεη και κατασταλαγμένη ζωγραφική, παρά την εκφραστική ελευθερία της. Το βλέμμα μιας κλασσικής εικαστικής παιδείας πίσω από την δυναμική κινητικότητα, και η φωτιστική διαφάνεια των όγκων πίσω από τη σχεδιαστική καθοδήγηση, συναποτελούν μια ζωγραφική λιτή, που αποτυπώνει κινητικά ενσταντανέ και που μεταφέρει στον θεατή της λυρισμό και τρυφερότητα.

 

Χάρης Καμπουρίδης, 2012
Τεχνοκριτικός-σημειολόγος
Μέλος της Academia Europaea (Salzburg)


Ενημέρωση: 12-06-2012 20:24